Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


C vitamin

 A C-vitamin vízben oldódó vitamin. Elég hamar (néha órák alatt) kiürül a szervezetből. Az egyenletes bevitel majdnem olyan fontos, mint a mennyiség. Kitűnő elnyújtott felszívódású termékeket lehet beszerezni erre a célra.

 

A C-vitaminnak az élelmi anyagokból való kivonását, első előállítását a magyar Szent-Györgyi Albertnek köszönheti a tudomány, aki ezért a felfedezéséért Nobel-díjat kapott. A közhiedelemmel ellentétben nem citromból, hanem paprikából állította elő.

A C-vitaminnak számtalan feladata van a szervezetünkben. Szükséges a kollagén előállításhoz. Ez a testünk egyik fő építő fehérjéje. Ebből építi a kötőszöveteket, a vérereket, az inakat és ízületeket. Több hormon és ingerület átvivő anyag szintézisében is szerepet játszik és az anyagcserét is befolyásolja. Ha ez nem lenne elég, a C-vitamin kitűnő antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik. Azáltal, hogy a sejtkárosító szabadgyököket semlegesíti, még mielőtt azok kifejthetnék hatásukat, hozzájárul a szövetek öregedésének megakadályozásához. A C-vitamin fontosságát az univerzális szerepe adja leginkább.

Mennyit?

A kormányok szinte a világ minden országában megállapították, hogy mennyi az ajánlott C-vitamin beviteli mennyisége egy egészséges embernek. Ez 60mg körül szór. Ez a mennyiség csupán arra elég, hogy valaki ne haljon meg rövid úton skorbutban. Ez a mennyiség elegendő a kollagén és hormon előállításhoz is. Tulajdonképpen ezen alapult az RDA meghatározása. 
Abban is megegyezik minden kutató, hogy az antioxidáns hatás kiváltásához ennél több kell. A vita csak a körül zajlik, hogy ez a "több", mennyi is legyen.
 
Amennyiben a táplálkozási szakemberek által ajánlott napi 5 adag zöldséget vagy gyümölcsöt megennénk, az ajánlott RDA négy- ötszörösét fogyasztanánk C-vitaminból. Linus Pauling, a kétszeres Nobel díjas kémikus orvos, aki a C-vitamint kutatta rájött, hogy korai őseink nagyjából 3-10 gramm C-vitamint fogyasztottak a főleg növényi alapú táplálkozásuk során. Ez 25-100 szorosa a mai kormányjavaslatnak.
 
 
Kutatók rájöttek, hogy nagyjából 40000 évvel ez előtt az ember egy szerencsétlen genetikai mutáció miatt elvesztette a képességét arra, hogy maga állítsa elő a C-vitamin szükségletét a testében. Egyetlen enzim termelése hiányzik, ami képessé tenne bennünket a saját C-vitamin ellátásunkra. Mindössze 4 hasonló állat él a Földön csupán. Az evolúció kutatót egyet értenek abban, hogy fajunk ezen mutációja csupán azért maradhatott fenn ennek ellenére, mert akkori táplálkozásunk nagy mennyiségben tartalmazta a C-vitamint és nem alakult ki a hiánya.
 

A C-vitamin megtalálható számtalan gyümölcsben és zöldségben. Nem csupán az egészségünk szempontjából létfontosságú, de életben maradásunk egyik záloga. C-vitamin nélkül az ember elég rövid időn belül megbetegszik skorbutban. Még a 19. században is élt az a tévhit, hogy a skorbut megfelelő higiénével, testgyakorlatokkal és jó kedéllyel legyőzhető. A végleges megvilágosodást a C-vitamin 1932-es felfedezése hozta. Ekkor bizonyosodott be minden kétséget kizáróan, hogy a skorbut oka a hiányos táplálkozás, és C-vitaminnal gyógyítható. 

A mai tudományos eredmények világosan kimutatják, hogy különbség van az akut C-vitamin hiány megakadályozásához szükséges mennyiség és a hatékony antioxidánsként való felhasználás közötti mennyiség között. Ez utóbbi mennyiség alkalmas csupán arra, hogy megvédjen bennünket a környezeti ártalmak okozta degeneratív betegségek egész sorától. Ez a feltevés azon a megfigyelésen alapul, hogy a C-vitamin erőteljes és megelőző antioxidánsként funkcionál a testben. 

A szabadgyökök páratlan elektront tartalmazó labilis molekulák, amelyek a páros állapot visszaállítására törekszenek. Ezzel a törekvésükkel úgynevezett oxidatív folyamatok sorát indítják el, stabil kémiai vegyületeket támadnak meg. A felszaporodott szabadgyökök az elektronokat a környező szövetek sejtjeiből pótolják, ennek következtében károsodik a sejtek falának felépítése. A sejtfalak alkotórésze részben zsírmolekulákból áll, melyek kémiai szerkezetükből adódóan sérülékenyek és a szabadgyökök elektront pótló törekvéseinek hatására könnyen oxidálódnak. A szabadgyökök száma összefüggést mutat a szív- és érrendszeri betegségek valamint egyes rákos daganatok kialakulásával.

A szabadgyökök túlzott elszaporodása számos betegség és a szervezeten belüli működési rendellenesség kialakulásáért lehet felelős: gyorsítják az öregedés folyamatát, károsítják a DNS-t, a fehérjéket, a szénhidrátokat és a zsírokat. Hatásukra idegrendszeri zavarok, szem-, tüdő-, szív- és érrendszeri, valamint daganatos megbetegedések alakulhatnak ki. 

Számos tanulmány jelent meg azzal kapcsolatban, hogy a megnövelt C-vitamin bevitel és az ennek hatására megnövekedett C-vitamin koncentráció a szervezetben hogyan függ össze a degeneratív betegségek csökkenésével. Kutatók azt is pontosan feltérképezték, hogyan kapcsolódik és hogyan semlegesíti a C-vitamin a szabad gyökökhöz és akadályozza meg azok sejtkárosító hatását. 

 

A jelenleg érvényben lévő RDA elegendő az akut C-vitamin hiány kivédésre, de közel sem elegendő a krónikus betegségek megakadályozására, amit a szabad gyökök sejtkárosító hatása okoz. Az optimális mennyiség valahol 400mg/nap körül kezdődik átlagos életmódot élő emberek esetén és ennek többszöröséig terjed fizikai vagy szellemi terhelés esetén.

Például egy heti 3-4 edzést végző sportoló esetén már 1000mg/nap, egy élsportoló esetén napi 2000mg-ot javasolnak.

Amennyiben valakinek lehetősége van napi 5 adag zöldség ill. gyümölcs elfogyasztásával biztosítani magának ezt a mennyiséget, az optimális. Amennyiben nem, akkor étrendkiegészítőkkel tegye meg ezt.

Határozza meg, melyik csoportba tartozik a fentiek közül és szerezze be az Ön életmódjának leginkább megfelelő mennyiséget és formát  bármelyik vitamin szaküzletből. 

A Ha skorbut ma már nem is igen fordul elő, a C-vitamin hiányával bármelyikünk találkozhat. Többek között erre is gondolni kell, ha valaki gyenge, beteges, nincs megfelelő ellenálló-képessége, egyik megfázás, fertőzés követi a másikat a szervezetében, és akkor is, ha "rossz passzban van": kedélytelen, rosszkedvű, enervált.

Hiánya esetén lassúbb a sebgyógyulás és a törött csontok összeforradása is. A C-vitamin hiányos táplálkozás fogínyvérzést, nyálkahártya-gyulladást okoz. Hiányát leginkább a tavaszi hónapokban érezzük. Mivel ez a vitamin nem raktározódik el a szervezetben, hanem a felesleg a vizelettel kiürül, így naponta kell gondoskodni a szükséges adag elfogyasztásáról. 

A megfelelő mennyiségű C-vitamin bevitele különösen fontos a várandós és szoptató anyák esetében, hiszen közvetve az anyai szervezet biztosítja a magzat illetve a csecsemő számára szükséges vitamint is. Bizonyos környezeti hatások, így a stressz, a lázzal járó betegségek, a műtét utáni állapotok, a kemény fizikai munka, az alkoholfogyasztás, dohányzás és a fogamzásgátlók szedése fokozza a szükségletet.

 Az aszkorbinsav immunrendszerünk erősítésében fontos szerepet játszik. Erre legjobb példa, hogy C-vitaminhiányos állapot az ún. tavaszi fáradtság is. Ilyenkor a szervezet ellenállóképessége a betegségekkel szemben csökken, könnyebben eléri megfázás (ami valójában az esetek többségében vírusfertőzés), influenza, gyakori panasz a végtag- és izomfájdalom is.

 

A C-vitamin a vírusok, a mikrobák és főleg a szabadgyökök legnagyobb ellensége. A legtöbbet vizsgált a C-vitamin és a rákos betegség kapcsolata. Tény, hogy a daganatos betegeknél kevesebb a C-vitamin mennyisége, mint az egészséges embereknél. A C-vitamin fokozott bevitele elősegíti a gyógyulás folyamatát. A környezeti hatások, a stressz, lázas, esetleg műtét utáni állapotok, a fizikai munka, a dohányzás és a fogamzásgátlók szedése emeli a szükségletet. Talán kevesebben tudják, hogy a megfelelő C-vitamin-bevitel a lelki egészségünkhöz is hozzájárul: hiánya alvászavarokat, depressziót, ideggyengeséget, fáradtságérzetet, koncentráció-, látási zavarokat, mogorvaságot és apátiát idézhet elő.

Egyetlen cigaretta elszívása 100 mg C-vitamin hatását teheti tönkre!