Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


D vitamin

 A Reuters 2010. augusztus 23.-i cikkében jelent meg a közlemény, hogy több mint 200 olyan helyet találtak az emberi genomban, amelyikre közvetlen hatással van a d-vitamin. Meglepő módon ezen génszakaszok között olyanok is vannak, mint a rák, az 1-es típusú diabétesz, a reumatikus ízületi gyulladás és számos autoimmun betegségekkel összefüggő szakaszok.


Csökkentsük felére az egészségügyi kiadásokat

A Reuters cikk véletlen vagy szándékosan elferdíti azt, hogy az eredeti kutatási adatban a több mint 200 egészen pontosan 2776-ot jelent. Ennyi helyet találtak a génjeinkben, amire hatással van a d-vitamin és ebből 229-ről mutatták ki, hogy jelentős hatással bír rájuk.

Az utóbbi években a d-vitamin számos kutatás fő témája volt. Több mint 800 tanulmány érhető el csupán azzal kapcsolatban, hogyan csökkenti felére a rákos megbetegedéseket az optimális d-vitamin ellátottság. Mérések igazolták, hogy középkorú és idősebb emberek esetén 43 százalékkal csökkentette a szív és érrendszeri megbetegedések és a cukorbetegség kialakulásának valószínűségét. Majdnem felére!

Tudja Ön, hogy miből tevődik össze az a horribilis összeg, amit a magyar egészségügy életben tartására fizetünk részben külföldi hitelekből? Nagyrészt a d-vitamin hiányából kialakuló krónikus betegségek kezeléséből.

Válasszon egy önnek tetsző betegséget

A teljesség igénye nélkül felsorolnék párat azon betegségek közül, amikre hatással van a d-vitamin, ha másként nem, közvetlenül a génjeinken keresztül: Rák szinte minden formája, Magas vérnyomás, Szívbetegség, Autizmus, Túlsúlyosság, Reumatikus elfajulások, Szklerózis multiplex, Crohn-szindróma, Megfázás és influenza, Tuberkulózis, Demencia, Ekcéma, Álmatlanság, Halláskárosodás, Izomfájdalom, Csontritkulás, Makula degeneráció és látásromlás, Terméketlenség, Asztma, Migrének, Depresszió, Alzheimer-kór, Skizofrénia és számos szív- és érrendszeri elváltozás.

Miközben ezt a listát gépeltem, kétszer kellett felállnom és tanácsot adni telefonon gyógyíthatatlannak minősített ismerősömnek a fenti listában szereplő kór miatt. Pedig nem gépelek lassan.
Hogyan állítsuk meg a népességfogyást?

Dr. William Grant végzett egy elemzést a közelmúltban, amiből az derült ki, hogy csupán ennek az egyetlen létfontosságú tápanyagnak a megfelelő mennyiségű adagolásával 30%-al lenne csökkenthető a rákos elhalálozások száma. Ma, amikor azon aggódunk, hogy a magyarság létszáma rohamosan fogy, csupán azzal meg tudnánk állítani a fogyást, hogy elegendő d-vitamint adnánk mindenkinek. Mivel több mint harmincezren halnak meg évente csupán rákban itthon, elgondolkodtató lenne mi kerül többe? Az ingyen d-vitamin vagy a szociális programok, amitől a népességfogyás megállítását reméljük.

Honnan szerezzünk d-vitamint?

Ugye azt állítottam, feljebb, hogy ingyen van. Ez sajnos csak részben igaz. Azon a szélességi körön, ahol mi élünk, napsütésből csak április végétől augusztusig jutunk elegendő d-vitaminhoz. A legjobb időpont a délelőtt tíz és délután kettő közti időszak. Ez éppen az az időszak, amitől óva intenek ortodox bőrrák szakértők. De sajnos a bőrünknek egészséges UV-B sugárzás sokkal hamarabb csökken a töredékére ahogy a nap megy lefelé az égen, mint a káros UV-A. Emiatt tapasztaljuk azt, hogy télen egy síelést követően úgy ég le a bőrünk, hogy semmi d-vitamin termelés nem történt közben.
Az időtartam nagyon fontos. Általában elmondható, hogy valahol 10 és 20 perc között van. Akinek világos a bőre, annak inkább a 10 perc a megfelelő, akinek sötétebb, annak több időre van szüksége. A bőrfelület legalább 40%-a legyen napfények kitéve. A fedetlen kar és arc kevés. A fenti expozíciós időkön túli napozásnak már nincs jelentős egészség javító hatása és a d-vitamint sem termeli a szervezet minden határon túl. A rendszeresség fontosabb, mint az, hogy időnként jól megsüttessük magunkat.

A fennmaradó hónapokban és borult napokon marad a d-vitamin tartalmú étrend és az étrendkiegészítő kapszulák. Ma már ezzel foglalkozó orvosok is egyet értenek abban, hogy a korábban ajánlott napi 400 nemzetközi egység d-vitamin fogyasztás nem elegendő az egészség fenntartásához. A legújabb ajánlások 35NE d-vitamint javasolnak testsúly kilogrammonként. Ez egy átlagos felnőtt esetén 3000NE naponta.

Az egyetlen megbízható mód annak eldöntésére, hogy Ön vagy családtagja elegendő d-vitaminhoz jut a vér d-vitamin szintjének mérése laborvizsgálatkor. Kérje ezt a legközelebbi alkalommal, amikor orvoshoz megy. Az optimális érték 50-70ng/ml között mozog.
 
 
 

Menüpontok