Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


E vitamin

 Évekkel ezelőtt az orvosok még ,,szexvitaminnak” titulálták az E-vitamint. Most azonban az idő végre ennek a csodálatos vitaminnak kedvez. A kutatások minden kétséget kizáróan bebizonyították, hogy az E-vitamin jelentősen csökkenti a szívkoszorúér-megbetegedés és az agyvérzés kockázatát. Lassítja és esetleg meg is előzheti az Alzheimer-kór folyamatát. Segít az immunrendszer ,,felrázásában”. Az E-vitamin nem csodaszer, de egy bizonyos szinten segíti a szervezet természetes működését.  

E-vitamin

Az E-vitamin jót tesz a szívnek

Az 1940-es években Evan Shute professzor és bátyja, Wilfrid Shute professzor Kanadában elsőként alkalmazták az E-vitamint a szívkoszorúér-megbetegedés kezelésében. 1946-ban még a Time magazin is írt munkájukról. De abban az időben a doktorok meg úgy gondolták, hogy a vitaminokat csak azok hiánybetegsége esetén kell alkalmazni, nem pedig olyan betegségek kezelése során, mint a szívbetegségek. Így aztán míg Shut-ék az évek során betegek százait kezeltek E-vitaminnal, a legtöbb orvos haszontalannak vélte ezt a tápanyagot.


Ám a kutatók a vizsgálatok során az E-vitamint nemcsak hogy erőteljes antioxidánsnak találták, de kiderült, hogy a szervezet első számú zsírban oldódó antioxidánsa. Az 1990’es évek elején a Harvard Egyetem kutatói kijelentették, hogy az E-vitamin jelentősen csökkenti a szívbetegség és a szívroham kockázatát.

A fordulópontot azonban az 1996-ban, a brit Lancet-ben megjelent publikáció jelentette, amely szerint az E-vitamin-kiegészítés — napi 400- 800 NE adagolásban — 77 százalékkal csökkenti a szívroham bekövetkezését. Ezek után az E-vitamin az orvoslás egyik fő eszközévé vált. Sok orvos saját maga is szedi, és pácienseinél is elrendeli az E-vitamin fogyasztását.

 

Az E-vitamin segít a szívroham megelőzésében, zsírban gazdag étrend esetén

 

Természetesen az a legjobb, ha megpróbálunk jobb ételeket fogyasztani. Egy tanulmányban, amely a Journal American Medical Associationban jelent meg, Gary D. Plotnick, a University of Maryland School of Medicine professzora írja le tapasztalatait, amely szerint a magas zsírtartalmú ételek megakadályozzák a véredények elernyedését. A zsíros ételek olyan kémiai reakciót indítanak be, amelyek feszessé teszik az erek falát. Ennek hosszú távú hatása a vérnyomás növekedése, amely viszont szívbetegséget okozhat. Amikor Plotnick E- és C-vitamin-kiegészítést írt elő, a véredények normálisan viselkedtek, mintha az ember alacsony zsírtartalmú ételt fogyasztott volna.

 

Az E-vitamin hatással van a koleszterinszintre

 

Az E-vitamin nem csökkenti a koleszterinszintet de megvédi az érfalakat annak károsító hatásától, ami talán meg fontosabb. A koleszterin úgynevezett ,,rossz” formája — az alacsony sűrűségű lipoproteinek (LDL) — az E-vitamin és a karotinoidok szállításáért felelősek a véráramban. Ha nincs elég E-vitamin az LDL-koleszterinben, az oxidációhoz vezet — a folyamat pedig a szabad gyökök károsító hatásával zárul. Ez az oxidálódott LDL-koleszterin sokkal jobban átitatja a véredények falát, mint azt normál állapotában tenné. Az olyan human kísérleteken alapuló tanulmányok, mint amelyet Ishwarlal Jialal, a dallasi University of Texas Southwestern professzora publikált, azt állítják, hogy az E-vitamin-kiegészítés megvédi az LDL-t az oxidációtól, Így az nem szivároghat át a véredények falán, csökkentve ezzel a koszorúér-megbetegedés kockázatát.

 

Soha nem túl késő elkezdeni E-vitamint szedni

 

Amikor már bekövetkezett a legrosszabb és valaki éppen szívműtétre készül, meg kell beszélni a kezelőorvossal az E-vitamin szedését. Egy sor tekintélyes kutatás eredményeként állítható, hogy az E-vitamin és más antioxidáns vitaminok csökkentik a szívműtét közben előfordulható komplikációk esélyét. Ez nagyon lényeges, hiszen a szívműtét óriási stressz a szervezet számára, és a bypass műtéten áteső betegek 3 százaléka nem éli túl a beavatkozást.


A bypass műtét során a vérkeringés leáll, hogy a sebészek új artériákat tudjanak beültetni. Amikor a véráram újra beindul, a szabad gyökök nagy számban kezdenek termelődni, és így könnyen károsíthatják a szívet. Ezért van az, hogy egyes szívsebészek E-vitamint adnak a betegeknek a műtét előtt. A C-vitamin és a koenzim Q10 ugyancsak hasznos lehet.


Az egyik tanulmány eredménye szerint, amelyet Howard N. Hodis, a Los Angeles-i University of Southern California School of Medicine professzora végzett, ha a betegek 100-450 NE E-vitamint fogyasztanak, a szív kóros elváltozására (a koleszterin miatt) sokkal kevesebb esélyük lesz, azokkal összehasonlítva, akik nem szedik a vitamint. Hodis kísérleti alanyai közül mar mindenki átesett a bypass műtéten. Ez azt mutatja, hogy az E-vitamin a szív- és érrendszeri betegségek mindegyik stádiumában hatékony.

 

E-vitaminnal csökkenthető a mellrák kockázata

 

Az E-vitamin jelentősen csökkentheti a mellrák kialakulásának kockázatát. Az Okayama University Medical School japán kutatói nagyon érdekes kutatást végeztek e témában. Vannak olyan emberek, akiknek a szervezete egy genetikai hiba folytán nem termel katalázt, amely egyfajta antioxidáns hatású enzim. Legalább 6 millió amerikai él együtt ezzel a genetikai hibával. A kataláz jótékony hatása nélkül a sejtek nem tudják semlegesíteni a szabad gyököket, ami a sejtek károsodásához, végül a rák kockázatának növekedéséhez vezet. A kutatók tehát olyan egereket vizsgáltak, amelyek szervezete nem termelt elég katalázt. Észrevették, hogy a kevés katalázt előállító egerek hajlamosabbak a mellrákra. De azután, hogy a kutatók E-vitamint adtak az állatoknak, messze nem úgy néztek ki, mint akiket a rák veszélye fenyeget.


Felmerült a kérdés, hogy vajon az E-vitamin ugyanilyen hatással van-e az emberre is? A kutatók szerint, akik tapasztalataikat a Japanese Journal of Cancer Researchben publikálták, ,,az E-vitamin Valóban hatékonyan véd a mell-tumor kifejlődése ellen, ezért alkalmazni lehet a humán gyógyításban is”.

 

E-vitamin és a cukorbetegség

 

Minden cukorbetegnek, aki inzulint vagy cukorszintet csökkentő gyógyszereket szed, először kis mennyiségű vitaminokkal kell kezdenie, majd fokozatosan növelheti a dózist, kivéve, ha a kezelőorvosa mást javasol. Mivel a legtöbb vitamin az energiává alakuló vércukorhoz kapcsolódva (glükúz) található, a vitaminok esetleg felgyorsíthatják ezt a folyamatot, hirtelen csökkentve ezzel a glükózszintet. Így először óvatosnak kell lenni.


Jó hír viszont, hogy minden cukorbeteg számára hasznos a vitamin kiegészítés. A glükóz nagy számban termeli a szabad gyököket, ám a cukorbetegeknél ezt a folyamatot nem lehet korlátozni a magas glükózszint miatt. A nagyszámú szabadgyök oxidálja a koleszterint, ami viszont rongálja a véredények falát. Ez az egyik oka annak, hogy a cukorbetegeknek az átlagosnál nagyobb esélyük van a szív- és érrendszeri megbetegedésre. Az E-vitamin és az alfa-liposav, (amely egy vitaminhoz hasonló antioxidáns), segít a felszaporodott szabad gyökök ellenőrzésében, és csökkenti a károk mértékét. A alfa-liposav (300—600 mg naponta, cukorbetegek számára), 10—30 százalékkal csökkenti a glükóz szintjét, ezzel egyben stabilizálja is azt, ami a cukorbetegeknél fontos az állandó ellenőrzés miatt. Más vitaminok is, mint például a C- és a B-komplex, segíthetnek a cukorbetegek kontrollálásában, illetve a komplikációk elkerülésében.

 

Meg tudja gyógyítani az E-vitamin az Alzheimer-kórt?

 

Hogy meg tudná „gyógyítani”, erős kifejezés, de mindenképpen lassítja a pusztító folyamatot. Mary Sano, a New York-i Columbia University’s College of Physicians and Surgeons professzora és kollégái súlyos Alzheimer-kóros betegeknek 2000 NE E-vitamint (ami elég magas dózis!), adták naponta, illetve egy részüknek csak placebót, két éven át. Az Evitamin a végső stádiumban lévő Alzheimer-kórosok esetében nyolc hónappal lelassította a folyamatot, összehasonlítva azokkal, akik placebót kaptak. Miután Sano publikálta tanulmányát a New England Journal of Medicine-ben, az American Psychiatric Association elrendelte az Alzheimer-kóros betegek E-vitamin-kezelését. Sano azóta egy olyan kutatást tervez, amely azt lenne hivatott kimutatni, hogy a korai stádiumban lévő Alzheimer-kóros betegek esetében is hatásos lenne-e a nagy dózisú E-vitaminos kezelés.


Az E-vitamin alapvető jelentőségű a sejtmembránok, illetve a sejtfalak normális működésében. A sejtmembránok úgynevezett ajtókkal rendelkeznek, amelyen át beengedik a vitaminokat és más tápanyagokat, illetve távozni engedik a salakanyagokat. idővel a membránok merevebbé válnak. Az E-vitamin viszont segíthet, hogy rugalmasak maradjanak. Ráadásul az E-vitamin korlátozza a szabad gyökök károsító hatását az agysejtekben. Ez azért nagyon fontos, mert az Alzheimer-kór legfőbb okának a szabad gyököket tartják.

 

E-vitamin és a fertőzések

 

Bár a legtöbb ember nem úgy ismeri az E-vitamint, mint az immunrendszer hajtóerejét, számtalan tanulmány bizonyítja, hogy növeli a fertőzésekkel szembeni ellenálló képességet. Ez különösen fontos az idősödő emberek számára, hiszen az immunrendszer hatékonysága a korral csökken. A bostoni Tufts Egyetem kutatói tanulmányukban arról számolnak be, hogy napi 200 NE E-vitamin 65 százalékkal növeli az immunrendszer reakciókészségét. Ez azt jelenti, hogy például egy bakteriális támadás esetén sokkal valószínűbb, hogy az immunrendszer hatékonyan tud védekezni. A kutatók azt is megfigyelték, hogy azoknak az embereknek a körében, akik E-vitamint szednek, 30 százalékkal kevesebb a fertőzéses megbetegedés.

 

Az E-vitamint tényleg növeli a szexuális teljesítőképességet?

 

Amikor 1922-ben felfedezték az E-vitamint, a ,,termékenység vitaminjának” nevezték, mivel a rágcsálók E-vitamin hiányában terméketlenné váltak. Persze a nemzőképtelenség nem azonos az impotenciával. Az emberek ennek ellenére ,,szexvitaminnak” titulálták az E-vitamint. Valójában az E-vitamin javíthat valamelyest a potenciális képességeken, de látványos eredményeket ne varjunk e téren. Ez pedig azért van, mert az impotencia nagyon sok esetben a szív- és érrendszeri betegségekkel van összefüggésben. Impotencia esetén a pénisz véredényei károsodtak, ahogy a szívé is.

Ebből következik, hogy bármi, ami jótékony hatású a szív- és érrendszeri betegségek esetében — mint például az E-vitamin — az az impotencia jelentkezésekor is az. Az E-vitamin jótékony hatásának impotencia esetén egy másik oka is van. Ez a vitamin javítja a szövetek vérellátását a szervezetben, tehát a péniszben is. A jó vérellátás pedig testünk minden pontján nagyon fontos. Természetesen nem valószínű, hogy az E-vitamin segíthetne, ha az impotenciának pszichés okai vannak, például lámpalázunk van a hálószobában.

 

Az E-vitamin segíthet az a megtermékenyülésben

 

A Fertility and Sterility sok tanulmánya azt állítja, hogy a nemzőképtelenséget a férfiaknál az okozza, hogy a spermában lévő szabad gyökök szintje magas. Sok urológus ezért E-vitamint es más antioxidánst rendel el betegének. Legalább három hónapra van szükség ahhoz, hogy a vitaminok kifejthessék hatásukat, hiszen a spermiumok érési ideje elég hosszú. Általában a terméketlen párok mindkét tagjának javasolják az E-vitamin és nagy hatóanyag tartalmú multivitamin szedését, jó néhány hónapig a tervezett teherbeesés előtt.

 

E-vitaminnal a sportolók egészségéért

 

Lester Packer professzor, a kaliforniai Berkeley Egyetem kutatója szerint, aki az egyik legnagyobb szaktekintély az antioxidánsok témájában, az E-vitamin csökkentheti a testmozgás okozta fáradékonyságot. A fáradékonyság megszűnése az általános közérzetre is nagyon jó hatással van. Szervezetünk sejtjei normál aktivitásuk melléktermékeként szabad gyököket termelnek. Ha sportolunk, ez a folyamat felgyorsul, és így több szabadgyök termelődik. Furcsa, de igaz, a túlzott, erőltetett mozgás nem egészséges. A megoldás persze nem az, hogy otthon tespedjünk, hanem az E-vitamin és más antioxidánsok szedése. Ezek a vitaminok megelőzik a DNS károsodását, illetve a zsírszövetek sejtjeinek túlhajszoltság okozta oxidálódását.

 

Az E-vitamin optimális adagolása

 

A legtöbb szakértő az E-vitamin napi 400 NE-ben történő adagolását tartja egészségesnek. A tanulmányok szerint az olyan alacsony dózis is mutat már némi jótékony hatást, mint a 100 NE, míg az olyan nagy mennyiség, mint a 800—1200 NE — bár nem káros —, szükségtelennek bizonyult. Ezen kívül a természetes E-vitamin kedvezőbb hatással bír, mint a szintetikus forma.

 

A mai táplálkozás során nem jutunk elegendő E-vitaminhoz

 

Robert N. Butler doktor fejti ki egy könyvben, hogy napi 1000 mandulát (a legjobb E-vitamin forrás) kellene fogyasztanunk ahhoz, hogy 400NE E-vitaminhoz jussunk. Ám ekkora mennyiségű mandula 8000 kalóriát tartalmaz, többet, mint egy kilogramm zsír.


Szervezetünk E-vitamin-szükséglete nagyon magas, főleg azért, mert nagy mennyiségben fogyasztunk finomított olajat (saláta dresszingek, sült burgonya és sok más étel esetén). Az olajok könnyen oxidálódnak, de az E-vitamin megakadályozza ezt. Tehát minél több finomított olaj jut a szervezetünkbe, annál több E-vitaminra van szükségünk.

 

Különbség a természetes és a szintetikus E-vitamin között

 

Nagy a különbség. A szintetikus E-vitamin nyolc összetevőből áll, amelyeket sztereoizomereknek nevezünk. Ezek közül csupán egy azonos a természetes E-vitamin összetevőivel. Az évek során a kutatások bebizonyították, hogy milligrammokra bontva is a természetes E-vitamin 36 százalékkal aktívabb biológiailag a szintetikus formánál. Az NE, vagy nemzetközi egység ennek a különbségnek a kiegyenlítésére szolgál. De a természetes forma meg így is hatásosabb, mint a szintetikus.

 
Egy nemrég megjelent tanulmány szerint, amelyet Graham W. Burton professzor, a Canada’s National Research Council kutatója publikált, a természetes E-vitamin kétszer olyan hatékonyan szívódik fel, mint a szintetikus forma. A humán kutatások során a természetes vitamin szintje tehát kétszer olyan magas volt a szervezetben. Ez pedig azt jelenti, hogy még ha az NE-mennyiség szerint szedjük is a tablettákat, a természetes vitamin hasznosítása 66 százalékkal jobb. Természetes E-vitamin vásárlásakor körülbelül kétszer annyit kapunk a pénzünkért.

 

Hogyan tudom megállapítani hogy természetes vagy mesterséges-e a vitamin?

 

Olvassuk el a dobozon a tájékoztatót. A szintetikus E-vitamint kémiai neve alapján tudjuk beazonosítani, ami a ,,dl-alfa-tokoferol” vagy ,,dl-alfa-tokoferil-acetát”. A dl jelzést kell keresnünk. Ezzel szemben a természetes E-vitamin a d-alfa tokoferol, vagy ,,d-alfa tokoferil acetát”, esetleg ,,d-alfa-tokoferil-szukcinát”.

Az E-vitaminnak különböző formái lehetnek, de a kulcs mindig a ,,d-” jelzés, amely a vegyület természetességére utal. Magyarország piacvezető E-vitamin készítményének dobozán a gyógyszertárakban egyáltalán nincs feltüntetve a hatóanyag. Rövid nyomozás után kiderítettük, hogy mesterséges E-vitamint tartalmaz.

Miben található meg? 

Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva- kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, a zöld növények. Az állati eredetű élelmiszerek E-vitamin tartalma nagyban függ az állatok takarmányozásától, de általánosságban a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű vitamint.