Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jód

 

A jód nagy figyelmet kapott attól kezdve, hogy felfedezték, hogy hiánya igen súlyos betegségeket okoz. Viszont nem lehet túlságosan hagsúlyozni, hogy fontossága még a mai napig erősen alul értékelt. Miközben azt mindenki tudja, hogy a pajzsmirigy által termelt hormonok fontos összetevője, de azt már sokkal kevesebbszer halljuk, hogy hiánya azt eredményezi, hogy valaki képtelen lefogyni, miközben alig eszik, vagy fakó, fénytelen lesz a haja és hullani is fog. Ráadásul a megfelelő mennyiségű jód hiányának az is lehet a következménye, hogy szürkül a bőrtónus, alacsony energia-szintet okoz, nehéz alkalmazkodást a környezeti hőmérséklet változásához, rossz koncentrációt, székrekedést, depressziót, és a szélsőséges fáradtságot is. Érdemes lenne ezt egy kicsit megvizsgálni.

 

Az egészség tudatos emberek is meglepve tapasztalhatják, hogy még a biotermesztésből származó ételek (növényi és állati eredetű) is jód hiányosak lehetnek, amennyiben hazánkban termelték őket.  Az itt termesztett növények és a velük táplált állatokból készült termékek is jódszegények. A táplálékból tehát nem jutunk elegendő jódhoz. A 40-es években hozták forgalomba hazánkban a jódozott sót. Sokáig úgy tűnt, megoldja a jódhiányt. Azonban a magasvérnyomásban, vesebetegségben szenvedőknek sószegény, vagy teljesen só nélküli étrendet ajánlanak az orvosok, így kevés a bejutó jód is. Azzal is szembesültek, hogy a jódozott só sok embernél allergiás tüneteket, jódérzékenységet váltott ki. Vannak jódtabletták is, ennek szedésével előfordulhat túladagolás, ami ugyancsak veszélyes. A tudatos vásárlók pedig tengeri sóra váltottak, ami megintcsak nem tartalmaz elegendő jódot.

 

Az Alternative Medicine Review, júniusi kiadásában jelent meg egy írás, ami szerint a jód-hiányában kritikus a terhesség. Idegrendszeri károsodást okozhat a magzati fejlődés, valamint a szoptatás ideje alatt. 


A várandós nők, az idősek és a serdülők sokkal hajlamosabbak a jód hiányra. Több nő, mint férfi szenved jódhiányban. Az alacsony pajzsmirigy működés mellett a jód-hiány tünetei közé tartozik a depresszió, a súlygyarapodás, a gyenge szívverés, a száraz haj és bőr, a lábak duzzanata, csökken a koncentráló képesség, izomgörcsök, puffadtság, vagy a szem duzzanata, valamint a krónikus fájdalmak.

A fáradtság gyakori tünet, amelyre az jellemző, hogy a jódhiányos ember elalszik, amikor nem aktív. Gyakori tünet még a túlérzékenység a hidegre, vagy túl hideg kezek és lábak.

 

A jód felszívódása függ a szervezet jódtelítettségétől. A felszívódását elég sok növény pozitívan befolyásolja, többek között a kelkáposzta, fejeskáposzta, retek, kelbimbó. Ezeken kívül hatással van rá még a fluorid és a nitrát is (fogkrémek, ipari hústermékek), mindkettő gátolja.

 

 

A Kelp nevű tengeri hínár a legjobb jód pótló étrendkiegészítő. A jód fehérjéhez kötve fordul elő benne, amiből a szervezet a szükségleteinek megfelelően szabadítja fel, így a veszélyes túladagolástól, jódérzékenységtől nem kell tartani.